Digitaliseringen av lysbildesamlingen fortsetter. Her er en serie bilder fra juli i 2003, som omfatter minner fra en helt vanlig sommerferie med småbarn og hus på Sørlandet. Det er gode minner å se tilbake på.

Digitalisering i vinterstilla

Det har vært ganske stille på fotograferingsfronten etter nyttår, så jeg har benyttet tida til å digitalisere flere bilder fra det gamle analoge bildearkivet. Denne gangen er det snakk om lysbilder fra juli 2003, da jeg bodde i Lillesand på Sørlandet.

De første bildene i denne serien er tatt i de indre traktene av Lillesand kommune i Aust-Agder, med Austre Grimevannet og Olashei naturreservat som perler i skog- og heilandskapet. Olashei er et mye brukt turterreng hele året, og jeg gikk jevnlig turer i området gjennom alle mine 11 år som innbygger i sørlandsbyen. Olashei naturreservat rommer et knudrete landskap med skrinne heier der krokete furutrær klorer seg fast som best de kan. Innimellom ligger små tjern og myrer med ganske artsrik vegetasjon.

Sommerkveld på Olashei, Lillesand.

Sommerturer på kryss og tvers

Bildeseriens videre innhold stammer fra en stille sommerkveld ved Gaustablikk her i Telemark, med den mektige Gaustatoppen i bakgrunnen. Jeg mener å huske at bildene ble tatt på en omvei etter et arbeidsoppdrag i Oslo, så det ble ganske sent på kvelden før jeg var fremme.

Kveldssola farget det vakre landskapet rundt Brennstaultjønne, og lyset falt enda et hakk når jeg tok fatt på fjellveien over Tuddalsfjellet. Steinurene langs Heddersvatnet glødet i det varme sommerlyset, og Blefjell glimtet til langt borte i øst.

Blikkstille ved Gaustablikk, Telemark.

Kaldvellfjorden

Tilbake i Lillesand er det noen glimt fra Kaldvellfjorden, en sommerfavoritt for barna da de var små. Torsbukt har en fin, liten sandstrand med svaberg på hver side. I dag er det også rampe for rullestolbrukere der, og stedet er fortsatt en mye brukt badeplass for lokalbefolkningen. Vi brukte stranda mye i småbarnsårene i Lillesand, så disse bildene vekker mange gode minner.

Bading ved Kaldvellfjorden, Lillesand.

Ferietur gjennom Hordaland

Selv om vi bodde i selve sommerparadiset i Norge, ble det jo til at vi reiste på ferieturer også. De siste bildene i denne serien kommer fra en ferietur til Bergen og Sunnhordland. Etter et koselig besøk i Vestlandets hovedstad, gikk turen innover langs Hardangerfjorden. Fjorden er et mektig og dominerende landskapselement i Hordaland. Vi stoppet ved Steinsdalsfossen i nærheten av Norheimsund, du vet den fossen man kan gå under. Den ligger lett tilgjengelig, like ved rv 7.

Sommeridyll ved Steinsdalsfossen nær Norheimsund.

Så tok vi ferge over Hardangerfjorden, den som fortsatt går mellom Gjermundshamn og Løfallstrand. Da var vi over i Kvinnherad, og her besøkte vi det flotte Baroniet Rosendal. Så kjørte vi innover Maurangsfjorden til Sunndal, hvor vi trillet barnevognene opp til Bondhusvatnet i Bondhusdalen. Vatnet er irrgrønt av brepåvirkning fra Folgefonna, og vi kan se den vakre Bondhusbreen henge oppe i fjellsida på motsatt side. Barna fikk prøve å vasse i det iskalde vannet, og de frydet seg over naturopplevelsen denne fine sommerdagen. Kort sagt sommerminner for livet.

Ved Bondhusvatnet i Bondhusdalen.

Oppdatering 1.1.2020: Aust-Agder er slått sammen med Vest-Agder til Agder fylke, Telemark er slått sammen med Vestfold til Vestfold og Telemark, og Hordaland er slått sammen med Sogn og Fjordane til det nye Vestland fylke.

Se flere bilder fra sommeren 2003

Publisert 11.01.2018. Sist oppdatert 24.03.2024.
Tekst og foto: Vidar Moløkken.