Snøen er borte fra skog og mark, i alle fall i lavereliggende lende. Sola varmer, og det er behagelig å være utendørs. Vi vil ut på tur, og 1. mai startet årets sesong av Gulltrimmen.

Gulltrimmen

For å fremme folkehelse, turglede og kjennskap til lokalmiljøets kulturminner har Gullbring Kulturanlegg i Bø satt igang Gulltrimmen.

Det er samlet en stor mengde turmål over hele Midt-Telemark, som består av kommunene Bø, Sauherad og Nome. Noen turmål finner vi også i de omkringliggende kommunene Skien, Notodden og Seljord.

En mobilapplikasjon med en kartløsning er sentral i opplegget. Her kan man registrere seg når man har nådd frem til et turmål. Aktiviteten er gratis, og alle som deltar er med trekningen av premier gitt av lokalt næringsliv.

Sesongen er åpen fra 1. mai til 30. oktober. Tiltaket er en fin aktivitetsskaper som gir litt ekstra motivasjon til å komme seg ut i nærmiljøet, ikke minst til steder man ikke har vært før.

Flyttblokk på Bruskor, Bø.

Bruskor og Høyslassnuten

Vi startet Gulltrim-sesongen med en tur vi tok flere ganger ifjor:  Runden over Bruskor og Høyslassnuten, som ligger like vest for Bø sentrum.

Turen er beskrevet i denne artikkelen fra ifjor, så vi går ikke så nøye til verks denne gangen. Men været var like fint som forrige gang, og landskapet hadde fått det lysegrønne skinnet som vanligvis preger begynnelsen av mai her i Telemark.

Bygdeborg på Store Sulukollen, Sauherad.

Skogsåsene i Sauherad

Mellom Bø sentrum og Gvarv i Sauherad ligger en stor og bred skogsås, nesten som et stort skogkledd platå. Det har fått det passende navnet Breisås, og rommer mange åstopper i 350-400 meters høyde. Aller høyest er Griseryggen, her står du 438 m.o.h.

Begynnelsen av mai 2019 var en god del kaldere enn vanlig, men sola sviktet ikke. En strålende lørdag gikk vi en fin skogstur helt sør på Breisås. Vi startet fra Gullhaugen like ved Gvarv, og gikk opp til Store Sulukollen på 312 m.o.h.

På toppen ligger en stor steinrøys som kan være en rester av en bygdeborg, trolig fra folkevandringstida 400-600 e.Kr. Sulukollen er bratt mot sør, og det gir flott utsikt mot Norsjø.

Ved Bjørnlikollen på Breisås, Sauherad.

Det går flere stier på kryss og tvers i hele Breisås-området, og det er godt merket og skiltet. Turen vår gikk videre forbi Sulukolltjønn, og over Bjørnlikollen. Her vokser åpen og ganske skrinn furuskog der trærne klarer å finne næring på bergflatene.

Det gjelder også mot toppen av Griseryggen, som er en ganske rund kolle på det høyeste av Breisås. Skogen hindrer noe av den vide utsikten, men på Lifjell lyser vintersnøen i det fjerne nå i begynnelsen av mai. Returen gikk via Einlifjell, og videre tilbake til Sulukolltjønn og ned til Gvarv.

Fra Vesle Sulukollen mot Årnes og Norsjø, Sauherad.

Kronglete skogstur i Nome

Dagen etter turen i Breisås, kjørte vi til Lunde i Nome. Målet var Stasnibb, en stupbratt kolle like sør for Kjeldal. En god turbeskrivelse med utgangspunkt og rute finnes på Gulltrimmens nettsider, men den leste ikke vi før start.

Det straffet seg. Vi tok utgangspunkt i kartet, og fulgte en traktorvei fra Slåtta og opp til østsiden av Stasnibb. Så langt var turen problemfri, men herfra og opp ble det tydelig at vi hadde valgt feil rute.

Fra Stasnibb mot Lunde, Nome i Telemark.

Vi måtte ta oss gjennom den svært kronglete kløfta mellom Stasnibb og Kleppefjell. Grov steinur og kratt gjorde veien vanskelig, men til slutt fant vi et sted å klatre opp mot toppen. Her kom vi opp på fjellryggen hvor en fin sti viste vei til målet.

Det ble en unødvendig omvei, men unektelig litt morsom også. Den riktige ruten går på traktorvei fra Østre Kjeldal og rundt nordsiden av Kleppefjell, hvor stien tar av mot Stasnibb oppe ved Langeskotta.

Stasnibb når 448 m.o.h., og gir fin utsikt mot Luberg og skogsterrenget ved Drangedalsheia i sør. Motsatt vei ser vi Lunde og Telemarkskanalen, mens Lifjell troner i det fjerne også her. Turen er fin og representativ for naturen i Midt-Telemark.

Fra Stasnibb mot Rekatjønn, Nome.

Se flere bilder fra denne turen

Publisert 17.05.2019. Sist oppdatert 24.03.2024.
Tekst og foto: Vidar Moløkken.