Den nye droneteknologien har gjort foto fra lufta til allemannseie de siste åra. Vi har planlagt og forberedt oss en stund for dette, og nå er vi endelig igang med fotografering fra nye høyder.

 

Sikkerhet først

Droner, eller mer spesifikt multirotor RPAS (remotely piloted aircraft system), gir landskapsfotografen en helt ny verden av muligheter for fotomotiver. Men disse maskinene er også potensielt farlige, og uvettig bruk kan føre til alvorlig skade på mennesker og dyr. I ytterste konsekvens død.

De fleste har sikkert hørt om droner som forstyrrer flytrafikk, og mange har sett dronen som falt ned like bak slalåmkjører Marcel Hirscher under et renn i 2015. I tillegg hører vi for ofte om uvettig flyvning i boligområder, på skadesteder og over folkeansamlinger.

Slike hendelser skaper dessverre et dårlig rykte for en teknologi som åpner for nye muligheter langt utover foto og film. Derfor er det svært viktig at alle som flyr en drone tar sikkerhet på alvor.

 

Bøelva ved Sudmoen, Bø i Telemark.

 

Regelverk

All flyving med drone er underlagt et nasjonalt regelverk i Norge: Forskrift om luftfartøy som ikke har fører ombord. Denne forskriften setter begrensninger på hvor nær mennesker, kjøretøy og bygninger du kan fly, og hvor høyt over bakken. I tillegg er det litt ulike regler mellom flyving til hobbybruk eller næringsformål.

For å kunne operere kommersielt i en eller annen sammenheng, som f.eks. å selge bilder man tar med drone, må man være registrert hos Luftfartstilsynet. Avhengig av kompleksiteten i de operasjonene man skal utføre, godkjennes piloter etter tre kategorier i dag: RO1, RO2 og RO3.

De viktigste forskjellene er maksimal vekt på drone, flyvning i mørke, og adgang til dispensasjon fra sikkerhetsavstander. For alle kategorier er det krav om registrering og merking av luftfartøy, ansvarsforsikring, og utarbeidelse av en operasjonsmanual tilpasset kompleksiteten i virksomheten. Nytt felleseuropeisk regelverk er imidlertid ventet i 2020.

 

Ved Oterholt, Bø i Telemark.

 

Restriksjonsområder

Enkelte områder har restriksjoner på flyving med droner, slik som en 5 km sone rundt flyplasser. Skal du fly her, må du avklare dette med kontrolltjenesten ved den aktuelle flyplassen.

Oslo sentrum har en permanent sone hvor det er flyforbud, og noen naturvernområder har forbud mot bruk av motor på modellfly og lignende. Midlertidige restriksjonsområder kan opprettes f.eks. rundt skadesteder eller luftsportsaktiviteter. Alt dette kan sjekkes før du starter en flyvning på safetofly.no.

 

Panorama over Heddalsvatnet, Telemark.

 

Vår virksomhet

Fritt Fall Foto og Design er registrert i den enkleste kategorien, RO1, med operatørnr NO.RPAS.2643. Dette innebærer at vi kan fly droner med maksimal vekt ved take-off på 2,5 kg. Vi må hele tiden kunne se og kontrollere dronen med det blotte øye, noe som kalles flyvning i VLOS (visual line of sight). Det betyr at vi må ha kontroll uten andre hjelpemidler som skjerm, kikkert o.l.

Videre kan vi ikke fly i mørket, men innenfor dagslysperioden inkludert alminnelig tussmørke. Vi kan ikke fly høyere enn 120 m over bakken eller vannet, og vi kan heller ikke fly nærmere enn 50 m fra mennesker, kjøretøy eller bygninger vi ikke har kontroll på. Det vil si at personer, eiere av kjøretøy eller bygninger må samtykke til nærmere flyvning.

 

DJI Mavic 2 Pro med PolarPro ND4/polarisasjonsfilter.

 
Dronen vi har anskaffet er en DJI Mavic 2 Pro. Den veier 907 gram, og er utstyrt med et 20 MP kamera som leverer en ganske formidabel bildekvalitet, til tross for sin beskjedne størrelse.

Vi har montert et polarisasjonsfilter fra PolarPro på kameraet, noe som gir landskapsbildene mer farge og kontrast, og reduserer reflekser fra vann og fuktige overflater.

 

Brekkestø på Justøya, Lillesand, Aust-Agder.

 

Foto-oppdrag

Vi kommer ikke til å påta oss profesjonelle fotooppdrag med drone foreløpig, til det er erfaringsgrunnlaget for lite enda. Om det skulle skje en gang i fremtiden, vil det uansett være operasjoner av enkel art der vi kan overholde sikkerhetsavstander uten å søke samtykke fra andre enn oppdragsgiver.

F.eks. kan vi se for oss å fotografere frittliggende eiendommer der vi ikke kommer nærmere enn 50 m fra nabobygninger, noe som utelukker flyvning i de fleste boligfelt eller andre tettbygde strøk. Men for nå har vi tenkt å konsentrere oss om å fotografere landskap og natur i nye perspektiver, og publisere bildene her på frittfallfoto.no.

Vi har så smått begynt i løpet av mai og juni, og vært litt rundt omkring i Midt-Telemark og Agder. Våre første dronebilder kan du se via linken under. Men vi har også vært lengre avgårde. Dronen har vært med på et par turer til Vestlandets fjorder og fjell, og bildene blir publisert i kommende turartikler, sammen med bilder fra bakkenivå. Vi gleder oss til fortsettelsen!

 

Ved Ose i Setesdalen. Reiårsfossen i bakgrunnen.

 

Oppdatering 1.1.2020: Aust-Agder er slått sammen med Vest-Agder til det nye Agder fylke. Bø er slått sammen med Sauherad til den nye Midt-Telemark kommune i Telemark.

Oppdatering 1.1.2021:: Forskrift om luftfart med ubemannet luftfartøy i åpen- og i spesifikk kategori (BSL A 7-2) erstatter den gamle forskriften, og reglene tilpasses dermed felles EU-regler for ubemannet luftfart. En hver som opererer droner er pliktig til å sette seg inn i gjeldende regelverk.

 

Se flere bilder fra lufta

 
Publisert 12.06.2019. Sist oppdatert 24.03.2024.
Tekst og foto: Vidar Moløkken.