Det sørlige Utah i USA er kjent for sin unike og fargesterke geologi. Delstatens natur er preget av en nesten ubegrenset variasjon i spektakulære fjellformasjoner og strukturrik berggrunn. Bli med på tur ved St. George.

Sørvest i Utah

I det sørvestre hjørnet av delstaten Utah i USA finner vi Pine Valley Mountains. Signal Peak er den høyeste toppen på 3160 m.o.h. Toppen ruver nord for St. George med sine 100 000 innbyggere, som dermed er den største byen i den sørlige delen av staten.

Pine Valley Mountains faller ganske bratt mot sør, før det flater ut til et platå i ca 1400 meters høyde. Her er det skogkledt terreng, med lave furutrær, kaktus og diverse buskvekster. Grunnen består stort sett av rødlig sand.

Platået er gjennomskåret av flere kløfter, eller canyons som det heter her. Cottonwood Canyon og Heath Wash avgrenser en del av platået som har fått navnet Yant Flat.

Der platået skrår ned i kløftene har det oppstått et spennende og svært vakkert landskap, med fargerike fjellformasjoner og berggrunn full av intrikate strukturer. Dette er Yant Flat Cliffs, og målet for turen vår. Men først må vi forsøke å forklare litt av geologien bak landskapet.

Soloppgang ved Yant Flat Cliffs.

Geologisk oversikt

Amerikanske geologer har delt landet inn i ulike geologiske provinser. Colorado-platået er en av disse, og dekker deler av Utah, Arizona, Colorado og New Mexico. Her dominerer sedimentære bergarter som sandstein, kalkstein og skifer.

Dette er lett formelige bergarter, og erosjon har skapt noen av klodens mest spektakulære naturattraksjoner her. Kjente nasjonalparker som Grand Canyon, Arches og Canyonlands ligger innenfor dette området.

Fargerike strukturer ved Yant Flat Cliffs.

Vest for Colorado-platået ligger den geologiske provinsen som kalles Basin and Range. Den dekker mye av innlandet i vestre deler av USA og områder i nordvestre Mexico. Disse områdene er preget av høye, parallelle fjellkjeder (ranges) med vide og tørre daler eller bassenger (basins) i mellom.

Basin and Range består av en mengde ulike bergarter, både vulkanske og metamorfe bergarter finnes oppe i dagen. Landskapet er dannet ved høy tektonisk aktivitet, i dette tilfellet en kollisjon mellom to av platene som jordens overflate består av.

Mellom Colorado-platået og Basin and Range ligger en smal overgangssone, hvor innslag av begge provinsenes geologi er blandet. Det er nettopp i denne sonen vi finner Yant Flat Cliffs.

Navajo-sandstein

Der Yant Flat stuper ned mot Cottonwood Canyon og Heath Wash ligger et stort felt med såkalt Navajo-sandstein. Dette er en betegnelse på en geologisk formasjon som ligger spredt gjennom det sørlige Nevada, nordlige Arizona, sørlige Utah og vestre deler av Colorado.

Navajo-sandstein tilhører Glen Canyon-gruppen av formasjoner innenfor Colorado-platået, og sees ofte som kupler, knauser og koller i lys sandstein. Fargespekteret kan imidlertid være stort. Sandsteinen kan opptre i hvitt, gult, rosa, oransje, rødt og brunt. Fargenyansen påvirkes av blanding og mengde med jernholdige mineraler som hematitt, goethitt og limonitt.

Farger og former ved Yant Flat Cliffs.

Navajo-sandstein opptrer ofte over og sammen med sandstein fra Kayenta-formasjonen, som også tilhører Glen Canyon-gruppen. Sammen kan disse formasjonene sees i flere hundre meter høye fjellvegger f.eks. i Zion National Park, ikke langt fra St. George.

Navajo-sandstein antas å stamme fra tidlig Jura-tid, som var tidsperioden fra 200 til 175 millioner år siden. Men deler av den kan stamme fra sen Trias, som er inntil 40 millioner år eldre.

Ved Yant Flat Cliffs nær St. George, Utah.

Mange steder er Navajo-sandsteinen sprukket opp i polygonale strukturer, ofte sekskantede fraksjoner. Dette er betydelig nyere strukturer som er skapt av høy solinnstråling som varmer opp fjellet på dagen. Overflaten kjøles ned om natten, mens steinen fremdeles er varm inni. Da oppstår spenninger som resulterer i sprekkene vi kan se i dag.

Man regner med at dette har oppstått under klima som ligner dagens, men det er ikke påvist aktive prosesser noe sted enda. Men det utelukkes ikke at dette er pågående prosesser.

Kontrastfylt landskap ved Yant Flat Cliffs nær St. George, Utah.

Adkomst

Da skal vi endelig ut på tur. Utgangspunktet vårt ligger altså på Yant Flat, et skogkledt platå på sørsiden av Pine Valley Mountains. For å komme hit, er det to mulige veier å kjøre med bil. Bare den ene kan anbefales for biler uten høyere bakkeklaring.

Kommer du sørfra, slik jeg gjorde, vil Google Maps lede deg inn på Cottonwood Road fra St. George, og videre på Danish Ranch Road. Men denne ruta er betydelig tøffere enn den andre muligheten. Det fikk jeg erfare da jeg kom fra Las Vegas, og fulgte Googles anvisninger.

Ved Yant Flat med Signal Peak i bakgrunnen.

Det var tidlig på morgenen, og fremdeles mørkt da jeg kjørte på grusveien ut i ødemarka. Til å begynne med gikk det greit, men etter hvert kom jeg til steder der bekker og elver krysset veien. De var for det meste tørre, men svært steinete og ulendte for vanlige biler. Jeg hadde heldigvis en SUV med noe høyere bakkeklaring enn en sedan, men det var så vidt jeg fikk tråklet meg over det verste av disse bekkefarene.

Den andre muligheten er å ta av I-15 lenger nordøst, ved den lille byen Leeds. Herfra kjører du noen kilometer på Silver Reef Road og Oak Grove Drive, før du tar inn på Danish Ranch Road fra øst. Herfra er denne veien fin å kjøre for de fleste personbiler, helt frem til Yant Flat. Strekningen er omtrent 17 km lang.

Morgen ved Yant Flat Cliffs nær St. George, Utah.

På tur blant naturens skulpturer

Ved Yant Flat parking and trailhead finnes en liten parkeringsplass, og lite annet. Stien går rett ut fra plassen, og sørlig retning gjennom skogen som dekker det flate platået.

Jeg er fremme en times tid før soloppgang, og det er mørkt da jeg starter turen. Men i øst har himmelen så vidt begynt å lysne. Jeg benytter hodelykt til å begynne med, men i løpet av den halvtimen det tar å gå stien gjennom skogen, har det lysnet så mye at jeg kan ta den av da jeg når frem til klippeområdene ved Yant Flat Cliffs.

Stien går frem til noe som kalles Anna’s Viewpoint. Her blir det flott utsikt mot de lyse og nær vegetasjonsløse klippene jeg har gledet meg til å se. Men jeg har gjort hjemmeleksa skikkelig på forhånd, og vet at de mest fotogene partiene ligger lenger øst.

Morgenstemning ved Yant Flat Cliffs.

Jeg følger derfor platåkanten på utydelige stier og tråkk et stykke til, før jeg går ned mot en vid dalsenkning med hemningsløst vakre fjellformasjoner. De karakteristiske polygonene er tydelige her, og til sammen danner det noen av de fineste naturens kunstverk jeg har sett.

Spredte slør av skyer på himmelen farges av den gryende morgensola, og det er stille og ubeskrivelig vakkert. Det finnes ikke et menneske i mils omkrets, og jeg har denne eventyrverdenen helt for meg selv.

Jeg fotograferer så godt jeg kan, og finner nye motiver omtrent for hver meter jeg beveger meg fremover. Klippene er farget i hele spekteret jeg har nevnt tidligere, og står i fin kontrast mot det gråere ørkenlandskapet som strekker seg sørvestover mot Nevada.

Ved Yellow Top, Yant Flat Cliffs.

Fantastisk vandring til Yellow Top

Det er lett å gå på den tørre sandsteinen, men terrenget er kupert, så litt klyving må til her og der. Sola kommer etter hvert over himmelranden i øst, og de mest rødlige fjellformasjonene får en intens glød. Det er et utrolig flott syn, og jeg priser meg lykkelig over å få oppleve dette.

Det var et par minusgrader da jeg startet på morgenen, men etter hvert som sola stiger, gjør temperaturen det samme. Jeg kan pakke jakka i sekken ganske fort, og t-skjorte holder i massevis. Skyene er stort sett fraværende, bortsett fra noen lette slør i sørøst.

Ved Yellow Top, Yant Flat Cliffs.

Som nevnt har jeg gjort hjemmeleksa, og har funnet en formasjon som kalles Yellow Top. Den ligger ytterligere en kilometer lenger øst, men for å komme dit må jeg gjennom en liten canyon. Den er litt ulendt, og jeg må krysse det tørre bekkefaret i bunnen flere ganger for å finne den mest farbare veien. Det er få spor etter folk her, så det er nok ikke mange som tar denne avstikkeren.

Jeg angrer imidlertid ikke på at jeg tok den ekstra anstrengelsen. Ikke bare er Yellow Top en eksepsjonell naturattraksjon i seg selv, med sine fargerike polygoner rundt en kuppelformet knaus. Men utsikten mot Heath Wash og de flotte klippene rundt er også en messe verdt.

Landskapet her er et erkeeksempel på den unike naturen i sør-Utah, og noe jeg aldri kommer til å glemme eller bli lei av. Det er en drøm for geologi-interesserte naturfotografer.

Utsikt mot Heath Wash nær Yant Flat Cliffs.

Retur

Jeg har nå vært i området i flere timer, og må tenke på returen. Jeg tar meg tilbake fra Yellow Top gjennom canyonen jeg kom, og opp over klippene jeg fotograferte ved soloppgangen. Først oppe på det skogdekte platået treffer jeg de første menneskene for dagen.

Yant Flat Cliffs, eller Candy Cliffs som det også kalles, er foreløpig ikke så veldig kjent. Men i Instagrams tidsalder kan man neppe forvente at det vil forbli slik. Jeg håper allikevel at det blir lenge til de store hordene finner frem hit.

Slik sett burde denne artikkelen og disse bildene kanskje ikke publiseres. Men jeg liker å formidle det jeg opplever, og naturen er avhengig av at flest mulig er glad i den. Bare på den måten kan vi få flertall for å ta vare på miljøet vårt.

Prickly Pear kaktus på Yant Flat.

Kanskje blir det bare et knippe særinger som meg som tar turen til Yant Flat Cliffs. Men om du skulle få lyst til oppleve dette stedet, eller noen av de tusenvis av andre flotte geolokasjoner rundt omkring i verden, sett deg inn i hvordan du skal ferdes i slike områder.

Noe av det aller viktigste er å aldri, aldri tenne bål eller engangsgrill på fast fjell i et naturområde. Da risikerer du i løpet av et kvarter å ødelegge hundretusener eller millioner års arbeid fra naturens eroderende krefter. De jobber nemlig utrolig langsomt.

Du bør heller ikke ha hastverk om du skal nyte et sted som dette. Det er mye å ta inn, så ta det med ro, og kjenn på naturens ro og historiens uendelige sus.

Kilder:
St. George (Utah), Wikipedia (hentet 17.03.2024).
Yant Flat Cliffs, The American Southwest (hentet 17.03.2024).
Colorado Plateau, Wikipedia (hentet 18.03.2024).
Basin and Range Province, Wikipedia (hentet 18.03.2024).
Navajo Sandstone, Wikipedia (hentet 18.03.2024).
David B. Loope – Hexagonal Fracture Patterns On Navajo Sandstone Crossbeds At Yellow Knolls, Washington County, Utah Geological Association 2019.

Se flere bilder fra denne turen

Publisert 19.03.2024. Sist oppdatert 24.03.2024.
Tekst og foto: Vidar Moløkken.