På gamle omveier

Det er tid for å dykke ned i tidligere opplevelser igjen, og vi fortsetter med arkivbilder fra oktober 2002. Nok en tur til Trondheim stod på planen i begynnelsen av måneden, Rosenborg tok imot Stabæk på Lerkendal Stadion. Som så mange ganger før, benyttet jeg muligheten for en tur til den kjente og kjære Romsdalen. Til tross for et ganske betydelig antall turer dit, var jeg langt fra lei. Denne gangen tok jeg omveien både på tur oppover, og på vei hjem.

Høstfarger i Vengedalen.

Blånebba i tåke

På oppoverturen var planen å bestige Blånebba på østsiden av dalen. Fjellet er en del av den nå tungt markedsførte ruten over Romsdalseggen, men for 16 år siden var ikke dette igangsatt, kanskje ikke påtenkt heller. Jeg startet fra Vengedalen, for å spare så mange høydemeter som mulig. Fra nordenden av Vengedalsvatnet tok jeg meg opp den bratte lia på vestsiden av dalen, det var bare noen få dyretråkk å følge. Turen gikk i kronglete lende med mye høy vegetasjon nederst, mens steinur overtok lengst opp. Været så ganske lyst ut til å begynne med, men innen jeg kom opp hadde tåkeskyer samlet seg rundt de fleste fjelltoppene i området. Jeg kom meg allikevel helt opp, og fikk noen sekunders glimt ned i Romsdalen langt under. Det holdt bare til å ta ett eneste bilde av utsikten. Bomtur vil vel mange si. Jeg hadde vel også den følelsen da jeg trasket ned lia igjen.

I Vengedalen med Romsdalshorn i bakgrunnen.

Strålende på Litlefjellet

Dagen etter bar det til Trondheim for TV-jobb, men rett etter fotballkampen på Lerkendal bar det tilbake mot Romdalen. Neste morgen var jeg igjen på plass i Vengedalen, og nå ville visst værgudene gjøre opp for seg. Jeg gikk den korte turen opp på Litlefjellet i et strålende høstvær. Nysnø hadde kommet i løpet av natta, og lå som melisdryss på Vengetindan, Romsdalshorn og Trolltindan. Sistnevnte på motsatt side av Romsdalen. Det er en fabelaktig utsikt fra fjellet, som ligger som en skillevegg mellom Vengedalen og Romsdalen. Det er en lettgått, halvtimes fottur til toppen. Allikevel gir den en spektakulær naturopplevlse av ypperste kvalitet. Høstfargene i oktober 2002 var det i alle fall ingenting å si på.

Kartlav vokser på Litlefjellet ved Romsdalen.

Se flere bilder fra denne turen