“Gulltrimmen” er et lokalt initiativ for å få flere ut i Midt-Telemarks natur. Via smart-telefonen kan man registrere besøk ved over hundre turmål i kommunene Bø, Sauherad og Nome. Vi tar turen til skogs igjen.

I bedre form

Etter en fantastisk flott Nordlandstur var jeg vel hjemme i Telemark. Men en erkjennelse hadde sneket seg på i løpet av den reisen. Turen til Stetinden hadde avslørt at min fysiske form var for dårlig til å tåle en slik påkjenning, på slutten hadde jeg knapt krefter igjen til å holde hodet oppe.

Da ble det rimelig klart at noen grep måtte tas for å bøte på dette. Foruten å balansere kostholdet bedre, er et viktig grep å komme seg mer i aktivitet i hverdagen, ikke bare i helger og ferier. Mens jeg var på tur i Nordland hadde min samboer kommet til den samme erkjennelsen, og samtidig hadde hun oppdaget Gulltrimmen. Den ga et vennlig dytt for komme seg ut på tur i nærmiljøet.

Mobilapplikasjonen “Trimpoeng” i bruk.

Gulltrimmen

For å fremme folkehelse, turglede og kjennskap til lokalmiljøets kulturminner har Gullbring Kulturanlegg i Bø satt igang Gulltrimmen. De har satt sammen 115 turmål over hele Midt-Telemark, som består av kommunene Bø, Sauherad og Nome.

Via en mobilapplikasjon med en kartløsning kan man registrere seg, eller “sjekke inn” som det heter nå, ved et turmål når man har nådd frem til det. Aktiviteten er gratis, og alle som oppnår mer enn 300 poeng er med i trekningen av en hovedpremie.

Det er flere hovedpremier for “innsjekking” ved over 50 turmål, de 20 med flest poeng osv. I tillegg til flere mindre premier fra lokalt næringsliv gjennom sesongen, som er åpen fra 1. mai til 30. oktober. Tiltaket er en fin aktivitetsskaper som gir en liten dytt for å komme seg ut i nærmiljøet.

Ved Geitskornatten på Liheia.

Ut på tur

Min samboer var godt igang med poengsanking da jeg kom hjem, og for meg ble deltakelse i Gulltrimmen en fin metode for å fortsette en positiv formutvikling. En av de første turene våre gikk til Geitskornatten på Liheia her i Bø. Den rager 577 m.o.h., og kan nås etter et par kilometers gange fra parkeringen ved Innleggen.

Det var tydeligvis et lite besøkt turmål, for det var vanskelig å finne en tydelig sti opp dit. Men utsikten var fin nok den, og turen passe lang for en kveldstur etter arbeidstid. Vi gikk også turer til Vihus og Tromfoss i det samme området, og Åsekollen og Kvennøya nærmere Bø sentrum.

På Åsekollen ved Langkås i Bø.

Sauheradmarka

Da helga kom ble det tid til litt lengre utflukter. Nordøst for Gvarv i Sauherad kommune ligger Sauheradmarka. Her finner vi flere høye skogsåser med fjellpreg, den høyeste toppen er Skautstein hvor toppen ligger 699 m.o.h.

Et par kilometer sørøst for denne ligger Skåråfjell, med toppunktet fattige 6 meter lavere. Marka er rik på kulturminner, og flere gamle setervoller og støler finnes blant høye gran- og furutrær. I Sauheradmarka fantes også flere turmål i Gulltrimmen, og vi gikk først en skogstur i de lavereliggende delene av området.

På skogstur ved Hjuringdeila i Sauheradmarka.

Hjuringdeila

Hjuringdeila ligger ovenfor gården Dyrud nede i kulturlandskapet mellom Bø og Gvarv. Hva navnet betyr har jeg ikke klart å bringe helt på det rene, men “deila” betyr dele, og i denne sammenhengen antakelig et stidele. Et veikryss i skogen, med andre ord.

Turen er lettgått fra Rundtomvegen, en av flere skogsbilveier som går opp gjennom skogsliene fra Holtan ved Gvarv. Terrenget domineres av åpen furuskog på ganske skrinne fjellrabber, og noen steder er det flott utsikt mot åker og eng i det oppdyrkede landskapet under oss. Turposten ved stidelet passer for friluftsglade i alle aldre.

Fargerik vegetasjon ved Bordstul i Sauheradmarka.

Skåråfjell

Så var det på tide å komme seg høyere opp i terrenget. Vi kjørte opp til Holtan Damtjønn, som er drikkevannskilde. Herfra går flere stier opp til skogsåsene, deriblant Skåråfjell. Vi la veien om Bordstul, en gammel stølsvoll som naturen er i ferd med å ta tilbake.

Fine bregner i høstfarger lyste opp mellom grantrærne som har vokst seg ganske store siden stølsdriften opphørte. Veien videre gikk først opp til Sudnuten på 659 m.o.h., og derfra en kilometer til Skåråfjelltoppen 20 meter høyere. Her oppe hadde vegetasjonen et tydelig fjellskogpreg, med krokete og vindskeiv gran og furu.

Utsikten var det ingenting å si på, med 180 graders panorama fra Norsjø til Lifjell. Gaustatoppen kunne også skimtes i det fjerne. Turen til Skårfjelltoppen er moderat krevende, med rundt 300 høydemeter og ca 6 km tur/retur fra Holtan-Damtjønn.

På Skåråfjelltoppen i Sauheradmarka.

Steingardsnuten

Vi ga oss jo ikke med det, Gulltrimmen har som nevnt listet opp 115 turmål i nærområdet vårt. Vi gikk flere fine kveldsturer etter endt arbeidsdag, en av de til Steingardsnuten rett ved der vi bor i Øvre Bø.

Det er en kort tur fra Haugerud på Vreimsida, men stigningen er ganske sterk. Det er ca 250 høydemeter opp til nuten, men vel verdt innsatsen. Til tross for beskjeden høyde, har Steingardsnuten super utsikt mot kulturlandskapet rundt Forberg og Øvre Bø.

På Steingardsnuten ved Øvre Bø.

Se flere bilder fra disse turene

Publisert 28.10.2018. Sist oppdatert 24.03.2024.
Tekst og foto: Vidar Moløkken.