Om Fritt Fall

Fritt Fall Foto og Design er et enkeltpersonforetak opprettet i 2005, med fotografering og salg av bilder som hovedaktivitet. Foretaket drives av Vidar Moløkken, født 1968 i Elverum, Hedmark. Han har vært levende interessert i norsk landskap og natur siden barndommen, noe som først kom til uttrykk ved samling av postkort, kalendere og souvenirhefter. I 1983 fikk han sitt første speilreflekskamera, og siden har han fotografert over hele Norge. De første årene var det fjell- og fjordlandskap som inspirerte mest, med en ekstra dragning mot mektige fossefall. Som til slutt ga inspirasjon til firmanavnet.

 

Ved Ringedalsfossen nær Tyssedal, Hardanger.

 

Fotoprosjekt Norge rundt

Den 29. august 2017 fullførte fotografen et stort og tidkrevende prosjekt. Da ble Røst ytterst i Lofoten fotografert, og med det var samtlige av Norges 426 kommuner besøkt med kameraet. En eventyrlig reise over flere år var komplett.

Siden har antall kommuner blitt redusert til 422, og en større reduksjon ventes i 2020. Men bildearkivet på frittfallfoto.no dekker hele det flotte landet vårt.

 

Flere land i bildearkivet

Etter hvert har bilder fra flere andre land funnet veien til bildearkivet. Gjennom yrkesreiser til Salt lake City i 2001 og 2002 ble begeistringen for USA’s sørvestre stater vekket. Etter flere rundreiser i stater som Utah, Arizona, Nevada og California, kan du nå søke blant nesten 4000 bilder fra de imponerende ørkenlandskapene ved Grand Canyon, Death Valley og Canyonlands. For å nevne noen.

Flere turer har det også blitt til Storbritannia og Irland, og sydligere land som Spania, Portugal og Italia er også godt representert. 

 

Morgen nær Moran Point ved Grand Canyon, Arizona, USA.

 

Bakgrunn

Vidar Moløkken har 5-årig utdanning fra Høgskolen i Hedmark og Universitetet i Agder, innen informatikk, informasjon og samfunnskontakt. Av yrkesbakgrunn har han 10 år som designer og operatør av grafikk for TV-produksjon, hovedsaklig sport. Videre 7 år som fotograf og grafisk designer i en engros-bedrift, før han nå er markedsansvarlig og fotograf for Multilux, leverandør av belysning for samferdsel, infrastruktur, idrettsarenaer og urbane miljøer.

 

Fototeknisk

Av og til kommer spørsmål om teknikk og utstyr, så her er litt informasjon for de som er interesserte i slikt. Et Canon EOS 5D Mark III kamerahus med tre objektiver har tynget sekken på tur siden juli 2014. Objektiver: Canon EF 16-35 mm F2,8L II USM vidvinkelzoom, Canon EF 24-105 mm F4L IS USM zoom, og Canon EF 100-400 mm F4,5-5,6L IS USM telezoomlinse. I tillegg benyttes svært ofte Hoya eller Sigma polariseringsfilter. Tidligere digitale kamerahus i bruk: Canon EOS 5D Mark II (2009-2014), Canon EOS 5D (2006-2009), og Canon EOS 350D (2005-2006).

Fra 1983 til 2005 var det analogt utstyr som dominerte. Flere Olympus OM kamerahus for 35 mm film ble brukt i perioden, sammen med diverse Olympus, Tamron og Vivitar optikk. Filmtype var for det aller meste positiv fargefilm (lysbildefilm) fra Kodak og Fuji.

Fotograferingen gjennom disse årene resulterte i et lysbildearkiv på nærmere 30000 bilder. Et stort digitaliseringsarbeid er godt i gang. En profesjonell Nikon LS-5000 filmscanner brukes til formålet, sammen med Vuescan software.

 

 

Litt om bildebehandling

Alle bilder fotograferes på RAW-format, et slags digitalt negativ. Til «fremkalling» benyttes Adobe Lightroom. Dette innebærer justering av fargebalanse og -metning, optisk korreksjon, og konvertering fra RAW til TIFF filformat. TIFF-filen lastes så til Adobe Photoshop, som brukes til justering av kontrast, lys/skygge-justering, fjerning av eventuelt brikkestøv og eksportering av ulike JPEG-format.

Med dagens datateknologi kan man skape omtrent alle tenkelige varianter av de bildene man tar, og skape de stemninger man måtte ønske. Skal man ivareta et pålitelig dokumentarfoto, er det av stor betydning hvilke tanker den enkelte fotograf har rundt dette. Dessverre har bildemanipulasjon og Photoshop nesten blitt for skjellsord å regne. Men det er ingeting galt med digital kunst, mange skaper flotte verk med digitale verktøy som Photoshop. Problemet oppstår først når kunsten gir seg ut for å være et dokumentarisk bilde.

Etter vårt syn må man skille mellom nødvendige bildekorreksjoner, og manipulasjon av selve virkeligheten. Bildene på frittfallfoto.no forsøker å gjengi miljøet slik fotografen opplevde det, med sine fargenyanser, kontraster og stemninger. Mål er at bildet skal vekke de noen av de samme følelsene hos betrakteren.

Det blir aldri lagt til objekter som ikke var der når bildene ble tatt, og det fjernes heller ikke ting som vesentlig endrer bildets karakter. Om et originalbilde har uønskede elementer, løses som regel dette ved enkel beskjæring. Men i noen tilfeller kan det hende at mindre forstyrrelser som kondensstriper fra flytrafikk på himmelen blir retusjert vekk.

 

I Algar De Benagil på Algarvekysten, Portugal. (Timestack satt sammen av 5 eksponeringer).

 
En teknikk som kalles «time-stacking» har blitt brukt ved to anledninger. Teknikken benyttes ofte for å fjerne mennesker fra bilder, f.eks. ved store turistattraksjoner der mange beveger seg rundt hele tiden. Med kamera på stativ tas flere eksponeringer av samme motiv, og ved å legge disse oppå hverandre, kan personer som har flyttet seg erstattes av «tomt» miljø fra underliggende bilder. Bildet over fra Algar de Benagil i Portugal er ett av de to eksemplene du kan finne på frittfallfoto.no. Det andre er fra Delicate Arch i Utah, USA.

 

Om nettsidene

Frittfallfoto.no ble registrert i 2001, og har gjennomgått en lang utviklingsvei siden. Fra å være en enkel nettside som kun presenterte fotografens beste bilder, er det nå et søkbart arkiv med over 75000 bilder og en tilhørende blogg. Nettstedet gikk fra rent galleri til helt arkiv i 2013, fikk ny ansiktsløfting i 2015, før det nå er kommet over i et mer moderne WordPress-format som passer for både mobiltelefon, nettbrett og PC.

All programmering og utvikling er gjort av fotografen selv. For å holde orden på det store bildearkivet brukes PixFiler fra BR software, en norsk-utviklet programvare som på utmerket vis dekker alle behov for en bildedatabase.

 

Kontaktinformasjon   Personvernerklæring

 

Vakkert nordlys blafrer over Mjelle nær Bodø, Nordland.