Vi tar nok en gang turen til Romsdalen, og går et par turer på østsiden av det mektige dalføret. Det er oktober, og høstfargene er intense. De spisse tindene rundt oss har fått et snødryss.

På gamle omveier

Det er på nytt tid for å dykke ned i tidligere turopplevelser, og vi fortsetter med arkivbilder fra oktober 2002. Nok en jobbreise til Trondheim stod på planen i begynnelsen av måneden, denne gangen tok Rosenborg imot Stabæk på Lerkendal Stadion til Tippeliga-kamp.

Som så mange ganger før, benyttet jeg muligheten for enda en tur til den kjente og kjære Romsdalen. Til tross for et ganske betydelig antall turer dit etter hvert, var jeg langt fra lei. Denne gangen tok jeg omveien både på tur oppover til trønderhovedstaden, og på vei hjem igjen.

Høstfarger i Vengedalen.

Blånebba i tåke

På oppoverturen var planen å bestige Blånebba på østsiden av Romsdalen. Toppunktet ligger 1320 m.o.h., og fjellet er en del av den nå tungt markedsførte ruten over Romsdalseggen. For 16 år siden var imidlertid ikke dette satt i gang, og kanskje var det ikke påtenkt heller.

Jeg fant mitt utgangspunkt i Vengedalen, for å spare så mange høydemeter som mulig. Fra nordenden av Vengedalsvatnet tok jeg meg opp den bratte lia på vestsiden av dalen. Jeg fulgte terrenget som best jeg kunne, det var bare noen få dyretråkk å se. Turen gikk i kronglete lende med mye høy vegetasjon nederst, mens steinur overtok lenger opp. Været så ganske lyst ut til å begynne med, men innen jeg kom opp hadde tåkeskyer samlet seg rundt de fleste fjelltoppene i området.

På Blånebba ved Romsdalen.

Jeg kom meg allikevel helt til topps, og fikk noen sekunders glimt ned i Romsdalen langt under meg. Glimtet var så kort at det kun holdt til å ta ett eneste bilde av utsikten. Bomtur vil vel mange kalle det, jeg hadde vel sant å si også den følelsen da jeg trasket ned lia igjen. Men jeg fikk jo flust med mosjon og frisk luft, og et par ganske fine høstbilder av Vengedalen.

I Vengedalen med Romsdalshorn i bakgrunnen.

Strålende på Litlefjellet

Dagen etter bar det til Trondheim for TV-jobb, men rett etter fotballkampen på Lerkendal bar det tilbake mot Romdalen. Neste morgen var jeg igjen på plass i Vengedalen, og nå ville visst værgudene gjøre opp for seg.

Jeg gikk den korte turen opp på Litlefjellet i et strålende høstvær. Nysnø hadde kommet i løpet av natta, og lå som melisdryss på Vengetindan og Romsdalshorn. Ikke minst gjaldt det også Trolltindan på motsatt side av Romsdalen.

Litlefjellet ligger som en skillevegg mellom Vengedalen og Romsdalen, og gir en fabelaktig utsikt mot begge dalførene og de kjente toppene rundt. Til tross for at det er en ganske lett og enkel tur opp, er det en spektakulær naturopplevlse av ypperste kvalitet. Høstfargene på fjellet i oktober 2002 var det i alle fall ingenting å si på.

Kartlav vokser på Litlefjellet ved Romsdalen.

Se flere bilder fra denne turen

Publisert 20.03.2018. Sist oppdatert 24.03.2024.
Tekst og foto: Vidar Moløkken.