Mystisk og spennende

Krokskogen har en mystisk og spennende klang for mange av oss, kjent fra bl.a. Asbjørnsen og Moes norske folkeeventyr. Skogområdet dekker en stor del av den vestlige Oslomarka, rundt 300 km². Det deles mellom kommunene Hole, Ringerike, Bærum og Oslo. Høyeste punkter er Oppkuven på 703 m.o.h., og Ringkollen en meter lavere. Skog er ikke overraskende det dominerende elementet i landskapet. Det finnes en god del gammel naturskog, og flere naturreservater verner denne mot inngrep.

Utsikt mot Steinsfjorden, Ringerike.

Varmt og fuktig

En fredagskveld i midten av juni bestemte jeg meg for å skrape litt i overflaten på Krokskogen, og la i vei etter endt arbeidsdag. Målet var Mørkgonga, en smal kløft i lavaplatået øst for Steinsfjorden på Ringerike. Jeg har sett mange bilder av denne siden jeg var liten, og har hatt den på turlista i mange år. Det ble en bratt og tung oppstigning, det skiller rundt 400 høydemeter mellom utgangspunktet og toppen. Varmt og fuktig var det også, så det ble en svett opplevelse med mange myggstikk som vonde minus. Opp gjennom Mørkgonga var det dessuten svært bratt, så fastmontert vaier og tau var til god hjelp her.

Mørkgonga på Krokskogen.

Mørkgonga

Men vel oppe var alt ondt glemt, det var en virkelig flott naturperle jeg stod ved. Kløfta var overgrodd av mose, små bregner og annen vegetasjon, og langt der nede blinket det i Steinsfjorden og det vakre kulturlandskapet rundt. Fremme på kanten var det dessuten en makeløs utsikt mot hele Ringerike. Jeg brukte en stund på fotografering her, før jeg tok turen videre opp på Gyrihaugen. Toppen er blant de høyeste på Krokskogen med 682 m.o.h., og ligger bare en kilometer fra Mørkgonga. Utsikten herfra er også vid, og på veien opp passerer man det idylliske tjernet med det artige navnet Migartjern. Det ble sent før jeg var nede igjen, og ja, jeg fikk med meg solnedgangen ved Mørkgonga. Jeg hadde håpet på direkte sollys inn i kløfta, men litt for mange skyer hindret det. Det får bli til neste gang.

Sommerkveld over Tyrifjorden.

Kongelig utsikt

Dagen etter tok jeg turen opp til Kongens Utsikt, som ligger litt lenger sør på kanten av det store skogplatået øst for Tyrifjorden. Stedet fikk navnet etter kong Karl Johans besøk i 1832, men først 50 år senere fikk det sin nåværende steinoppbygging og rekkverk. Det er lett å nå dit på god sti fra Kleivstua, og det gir deg en storlagen utsikt over Tyrifjorden og Steinsfjorden. På vei ned bilveien fra Kleivstua fikk jeg også sett paragliding på nært hold. Ved Kronprinsens Utsikt ligger et populært startsted for denne aktiviteten, som unektelig ser veldig spennende ut. Jeg stilte meg opp med telelinsa på kameraet, og fikk tatt noen flere høytsvevende bilder

Ved Kongens Utsikt, Krokskogen.

Se flere bilder fra denne turen